Geoblog.pl    Ankha    Podróże    Bajkał 2008    pożegnania nadszedł czas...

pożegnania nadszedł czas...

Polska, Katowice

Po wyjściu z pociągu rytualne już pożegnalne 'omse-madomse' i mowa końcowa....iiii....obietnica spotkania się jak najszybciej na spotkaniu pobajkalskim!

Na koniec kilka cennych rad dla chcących wybrać się nad Bajkał (made by Heman) :

1. Dokumenty, formalności:

- wizę chcieliśmy załatwić sami. Okazało się jednak, że konsul w Krakowie wydaje wizy tylko na 2 tygodnie(podobno takie widzimisię). Ostatecznie musieliśmy skorzystać z usług biura AINA. Załatwiali nam wizy w Gdańsku. Trwało to niecały tydzień.

- ubezpieczenie wykupiliśmy w firmie Signal Iduna. W sumie nie było problemów. Choć ich wersja ubezpieczenia bagażu jest dość komiczna - właściwie to ubezpiecza chyba tylko skarpetki i majtki na dupie.

- voucher kupowaliśmy w Ainie.

- wiele mówiło i czytało się o POŚWIADCZENIU ZAMELDOWANIA na terenie Rosji. Załatwiali nam to ludzie z Baikal Hostelu w Irkucku za 300 rubli od osoby. Słyszeliśmy, że da się to załatwić samemu na poczcie i kosztuje to 180 rubli. Prawda jest taka, ze nikt nigdzie (ani na granicy, ani milicja - z którą nie mieliśmy przyjemności) nie wymagał od nas tego papierka.

2. Bilety:

- na kolej transsyberyjską kupowaliśmy bilety we Lwowie na miesiąc przed wyjazdem. Pobierano tam od nas około 100 zł prowizji od każdego biletu

- najbardziej opłaca się zamówić bilety przez internet: nie ma prowizji itp. Bilety odbiera się w kasach na dworcu. Znajomi kupowali w ten sposób (myśmy się obawiali), nie dość, że kupili bilet na 2 dni przed wyjazdem to jeszcze po normalnej cenie

- jeśli się da należy kupować/rezerwować wszystkie bilety wcześniej. W tamte rejony świata jeździ teraz bardzo dużo ludzi i naprawdę są problemy. My nie kupiliśmy biletu z Irkucka na Olchon, bo nie było miejsc.

- wynajmując miejscowych warto targować się o cenę za przejazd

3. Kolej transsyberyjska:

- jest paskudnie gorąco, tylko niektóre okna się otwierają

- wbrew pozorom jest wygodna

- trzeba uważać na tak zwane "strefy sanitarne": występują one w okolicach miast ( na 30 lub 60 minut przed i za miastem), kibelki są wtedy pozamykane.

- suche szampony? Według nas niepotrzebne. Prysznic można sobie zrobić w kibelku, polewając się bez oporów wodą z kubka. Woda z podłogi spłynie przez dziurę.

- u prowadnic (pań opiekujących się wagonem) można kupić piwo, kawę, słodycze i in. Ceny niższa niż w wagonie restauracyjnym

- warto pytać prowadnice o czas postoju na stacji, a po za tym i tak patrzeć na pociąg. Czasem okazuje się, że odjeżdża wcześniej.

4. Nadbajkalska rzeczywistość:

- ceny są takie jak w Polsce lub ... większe. Tania jest tylko wódka i papierosy

- ludzie są niezwykle życzliwi i przyjaźni. O animozjach mówią politycy, "na dole" niczego takiego nie ma.

- wodę z Bajkału można spokojnie pić bez gotowania, tak samo ze strumyków na Św. Nosie czy deszczówkę. Wiadomo, że można różnie trafić, my nie mieliśmy z tego powodu żadnych nieprzyjemności.

- dworce są naprawdę bezpieczne, bez porównania do polskich.

- dobrą metodą na niedźwiedzie okazały się zwykłe petardy. Spotkaliśmy Polaków, których odstraszaczem była puszka po piwie z kamykami.

Powyższe "rady" wynikają z naszego doświadczenia. Nasze przygody nie muszą być regułą.

ADRESY:

- Lwów: nocleg u polskiego księdza. Przyjmuje on turystów na nocleg za "co łaska" po wcześniejszym umówieniu się.
telefony: +380322216535 oraz +380979682138

- Irkuck: Baikal Hostel - http://www.baikalhostels.ru/ - polecamy

- Ust-Barguzin: kapitan statku - Nikołaj Niczkow, ul. Gagarina 1, 91-802 Ust-Barguzin; telefon: 89 24 396 22 40